
Rahapeliala odotti kuumeisesti, että uusi rahapelijärjestelmä olisi tullut voimaan vuoden 2026 alusta, kuten Orpon hallitusohjelmassa oli esitetty tavoitteeksi. Nyt kuitenkin on julkaistu uuden arpajaislain luonnos ja siinä on esitetty, että vaikka 2026 alusta tulee tietyllä tapaa laki voimaan, niin toimeenpano monen asian suhteen alkaa vasta vuoden 2027 alusta.
Tässä artikkelissa pyrin käymään läpi tärkeimpiä havaintoja, joita olen tehnyt uuden arpajaislain luonnoksesta ja kirjoittamaan niistä niin, että ne palvelisivat keskivertoa suomalaista pelaajaa, joka tykkää rahapeleistä eri muodoissaan. Pyrin olemaan johdonmukainen ja käyttämään yksinkertaistettua kieltä, jotta jokainen teistä ymmärtäisi asiat ensilukemalta riippumatta lähtötiedoista Suomen nykyisestä lainsäädännöstä tai rahapelialan toiminnasta yleisesti.
Uuden arpajaislakiluonnoksen merkittävimmät asiat
Ennen kuin käyn läpi viisi merkittävintä asiaa, jotka olen huomioinut uudesta arpajaislain luonnoksesta, niin on mielestäni hyvä käydä läpi lyhyesti historiaa ja pohjustaa muutoksen taustaa.
Suomessahan on ollut yksinoikeus Veikkauksella vuodesta 2017 alkaen kaikkeen rahapelaamiseen toimeenpanoon, että markkinointiin ja tätä ennen se oli jaettuna kolmelle yhtiölle Veikkaus, RAY ja Fintoto. Samaan aikaan, kun maassamme oli yksinoikeusjärjestelmä (monopoli), niin pelaajilla on ollut aina vapaus ja täysin lain suoma oikeus pelata millä pelisivustolla tahansa.
Jos olet siis joskus törmännyt puhuttavan laittomista rahapelisivustoista, niin tällaisia ei ole ollut. Kyse on ollut propagandasta ja tahallisesta kansan harhaanjohtamisesta, sillä ainoa laittomuus mitä esimerkiksi Maltalle lisensoidut kasinot ovat voineet tehdä on, että he ovat voineet rikkoa markkinointisäädöksiä. Suomalaisille pelaajille rahapelien tarjoaminen ei ole ollut koskaan laitonta, kuten ei myöskään näillä sivustoilla pelaaminen.
Mutta tämä tästä. 2010-luvulla alkoi digitalisaatio voimistumaan ja tämä vaikutti myös rahapelaamiseen. Vuosi vuodelta enemmän suomalaiset siirtyivät pelaamaan verkossa ja tätä kautta muualla kuin Veikkauksen sivustolla. 2023 arvio olikin jo, että noin 50% kaikesta verkossa tapahtuvasta rahapelaamisesta tapahtui muualla kuin Veikkauksella eli järjestelmän piirissä. Puhuttiin siis niin sanotusta ”järjestelmän ulkopuolisesta pelaamisesta”.
Kun pelaamista tapahtuu järjestelmän (Veikkaus) ja sen ulkopuolella, niin tästä on luotu termi kanavointiaste. Paljonko pelaamisesta kanavoituu järjestelmän ja sääntelyn piiriin ja paljonko vastaavasti vuotaa ulos. Kun tämä kanavointiaste putosi vuosi vuodelta, niin jotain oli tehtävä. Ensinnäkin sen vuoksi, että monopolia ja yksinoikeutta on lopulta vaikea perustella jos pelaaminen tapahtuu ensisijaisesti järjestelmän ulkopuolella, mutta myös sen vuoksi, että vain järjestelmän sisällä tapahtuvaa pelaamista voidaan säädellä.
Ensimmäinen huomio: TOTO-pelit jäävät Veikkaukselle
Tämä oli lähes heti luonnoksen alussa mainittu ja yllätti monet tahot. Ravi- ja hevosala yleisesti oli odottanut, että koko raveihin kohdistuva vedonlyönti siirtyisi jatkossa lisenssijärjestelmän puolelle, mutta viime hetken vahvan lobbauksen vuoksi Veikkaus sai kuin saikin pidettyä muuttuvakertoimisen hevospelitoiminnan itsellään. Tai näin ainakin sisäpiirilähteet osasivat kertoa.
Toisaalta on myös kuulunut tietoa, että tätä vielä tullaan katsomaan uudestaan ja TOTO-pelit voisivat vielä siirtyäkin lisenssimarkkinaan, mutta näin isoille muutoksille ei voi kovin korkeita todennäköisyyksiä antaa. Henkilökohtaisesti olen vahvasti sitä mieltä, että ensinnäkin hevosala tarvitsee vapaammat markkinat ja koko ravivedonlyönti näivettyy Veikkauksen käsissä, mutta toisekseen myös koko jako tuntuu epäloogiselta ja perusteettomalta. Lisenssijärjestelmään on menossa kuitenkin kaikki muu vedonlyönti eri muodoissaan, joten yhden rajatun vedonlyöntimuodon jättäminen Veikkaukselle tuntuu kestämättömältä.
Tulevat kuukaudet näyttävät onko huhuissa perää ja virkamiehet tulisivat järkiinsä. Olisi kyllä mukava nähdä kaikki ravivedonlyönti kilpailulla lisenssipuolella, koska terve kilpailu luo ja vahvistaa liiketoimintaa, joka tuo taas asiakkaille parempia tuotteita.
Toinen huomio: Keskitetty peliestojärjestelmä, mutta ei pysyviä estoja
Tämä yllätti osaltaan. Oli lähes itsestäänselvää, että Suomeen tulee esimerkiksi Ruotsissa lisenssijärjestelmän mukana toimivan Spelpausin kaltainen keskitetty pelirekisteri, jota kautta kuka vain pelaaja voi hakea itselleen peliestoa keskitetysti. Voit siis yhdestä paikkaa estää kaikki nykyiset ja tulevat pelisivustot itseltäsi, jotka toimivat lisenssijärjestelmän sisällä.
Se mikä tässä yllätti, niin Spelpausin tavoin mitään elinikäistä kieltoa ei ole saatavilla, vaan voit hakea ainoastaan määräaikaisia estoja esimerkiksi muutamaksi kuukaudeksi tai sitten ”toistaiseksi voimassaoleva esto”, jonka voi kuitenkin perua muutamien kuukausien viiveellä. Jos siis haluat eston pois kesällä, niin syksyllä voit taas jatkaa pelaamista entiseen malliin.
Mikä tässä itseäni huolestuttaa on oikeasti peliaddiktiosta kärsivät henkilöt. Kuinka he oikeasti pystyvät toimimaan ja olemaan avaamatta estoja. Aika näyttää ja ehkä olen väärässä ja tietysti toivon olevani, sillä se olisi kaikkien etu. Jos olen oikeassa, niin tällä päätöksellä tulee olemaan ihmishenkiä uhkaavia seurauksia.
Hyviäkin puolia näen tässä ettei elinikäistä kieltoa voi saada ja ymmärrän virkamiehiä, että miksi tähän on mahdollisesti päädytty. Ruotsissa kun siirryttiin 2019 alusta lisenssijärjestelmään, niin hyvin nopeasti oli havaittavissa ilmiö, jossa Spelpausin kautta itseltään kaikki lisenssijärjestelmässä toimivat sivustot estäneet pelaajat siirtyivät laittomille rahapelisivustoille, koska heillä ei ollut eikä tule olemaan muutakaan vaihtoehtoa.
Oma ajatus on ollut, että nopeat ja lyhytkestoiset tauot on oltava yhden klikkauksen päässä, mutta vastaavasti olisi hyvä jos voisi hakea elinikäistäkin pelikieltoa, mutta pidemmän harkkinan kautta ja ymmärtäen seuraukset. Ei siis niin, että yhden huonon pelisession päätteeksi suutuspäissään voi lyödä elinikäisen pelikiellon ja katua sitä seuraavana aamuna.
Kolmas huomio: Bonukset ja edut kielletään kaikissa muodoissaan
En niin yllättänyt tästä, mutta pettynyt suunnattomasti. Veikkauksella ei ole koskaan ollut bonuksia tai etuja pelaajilleen, mutta se ei missään nimessä mielestäni tarkoita, että samalla ajatuksella voisimme jatkaa menestyksekkäästi siinä kohdin, kun maassamme on lisenssijärjestelmä ja yli 50 eri toimijaa, jotka tulevat kilpailemaan myös laitonta järjestelmän ulkopuolista tarjontaa vastaan.
Bonukset on lähes elinehto saada pelaajat ulkomaisilta sivustoilta siirtymään (tai jatkamaan) lisenssin hankkineilla pelisivustoilla. On mielestäni vaikea kuvitella, että bonuksiin tottuneet pelaajat luopuisivat saaduista eduistaan kovin helpolla ja tätähän heiltä tullaan vaatimaan nyt.
Bonuksien määrää voidaan rajoittaa, niiden ehtoja ja ennen kaikkea ehtojen ilmoittamisen velvoitteita voidaan säädellä hyvin tehokkaasti. Voisimme täyskiellon sijaan miettiä, että paljonko bonuksia voidaan jakaa, kenelle niitä voidaan jakaa ja miten ehdot on ilmoitettava mainoksien yhteyksissä.
Yksi vaihtoehto olisi esimerkiksi rajoittaa, että bonuksia ei saa tarjota nuorille (alle 22v esimerkiksi) pelaajille. Yleisestikin olisi monia tapoja miettiä asiaa yksityiskohtien kautta, eikä vain yrittää ideologisesti kieltää kaikki tarjoukset. Ehdotettu arpajaislakiluonnos nimittäin tulee kieltämään kategorisesti aivan kaikki edut, tarjoukset, kilpailut ja arvonnat. Pelaajilta viedään toisin sanoen kaikki edut ja hauskuus, jota pelien yhteyteen voisi kampanjoiden kautta tuoda.
Neljäs huomio: Lisenssimarkkinan ulkopuolisia toimijoita kohtaan vahvoja toimenpide-ehdotuksia
Tätä osasin odottaakin, mutta hyvä nähdä, että näin myös pyritään toimimaan. Osa asiantuntijoista on sanonutkin, että kun maahamme tulee aikanaan lisenssijärjestelmä ja sille valvova viranomainen, niin valvonta ei suinkaan pitäisi kohdistua lisenssin hankkineisiin yhtiöihin niinkään, vaan niihin jotka eivät suostu pelaamaan annetuilla pelisäännöillä.
Lakiluonnoksessa esitetään keinoiksi muun muassa laajentamalla maksuestot koskemaan jatkossa myös kotiutuksia talletusten lisäksi, joka osaltaan voi toimia pelotteena pelaajille, että muualla pelatessa voi voitot jäädä saamatta. Tämän lisäksi on suunniteltu viranomaisille mahdollisuus sulkea tai estää pääsy näille laittomasti rahapelejä suomalaisille tarjoaville (lue, markkinoiville) sivustoille, sekä esimerkiksi B2B-lisenssit, jonka nostan viidenneksi huomioksi erikseen.
Kannatan maksuestoja, sivustojen blokkauksia ja lähes mitä tahansa toimenpiteitä, joilla pyritään saamaan suomalaisten pelaaminen kanavoitua (ohjattua) laillisille lisenssistä maksaneille pelisivustoille. Mutta tässä on iso mutta… kannatan toimenpiteitä vain jos lisenssin hankkineet sivustot voivat toimia suhteellisen vapaasti ja tarjota aidosti pelaajille yhtä hyvän tai paremman pelikokemuksen.
Mikäli järjestelmän ulkopuolelta saa paremman pelikokemuksen, niin järjestelmän suojelu on mielestäni väärin. Jos asiakas ei saa mielestään rahoille vastinetta, niin hänen valinnanvapautta ei pitäisi rajoittaa millään toimenpiteillä, vaan oma tuote on saatava ensin kuntoon. Ethän sinä pakota kaupastakaan ostamaan huonoa juustoa, vaan saat valita juuri sellaisen juuston, josta pidät.
Viides huomio: 2028 alusta astuu voimaan B2B-lisenssit pelitoimittajille
Tästä asiasta oli paljon vääntöä ennen lakiluonnoksen julkaisua ja useat asiantuntijat, sekä ”asiantuntijat” olivat sitä mieltä, että pelivalmistajille, kuten Evolution Gaming tai PlaynGo ei tultaisi järjestämään omaa lisenssityyppiä heti. No tavallaan he olivat oikeassa. Ei se tule ”heti”, mutta käytännössä kyllä. Lisenssiä voi alkaa hakemaan 2027 kesällä ja vuoden 2028 alusta alkaen se on oltava tai sitten et saa tarjota pelejäsi suomalaisille asiakkaille.
Kyseessä on siis niille yhtiöille oma toimilupa, jotka valmistavat tunnettuja kasinopelejä, ohjelmistoja niiden tarjoamiseen asiakkaille tai esimerkiksi vedonlyöntijärjestelmiä. Maksa lupa ja saat tarjota klassikkoja, kuten Reactoonzia tai Gonzo’s Questia suomalaisille asiakkaille tai ole hankkimatta lisenssiä ja poistu Suomen markkinoilta.
Itse henkilökohtaisesti kannatan vahvasti tätä B2B-lisenssiä. Koen sen erittäin tehokkaana keinona varmistaa, että järjestelmän ulkopuoliset sivustot tulevat olemaan entistä huonompia vaihtoehtoja suomalaisille pelaajille ja tätä kautta saamme kanavoitua pelaamista sääntelyn pariin vaivattomasti.
Kyseessä on siis ajatus, jonka vuoksi Ruotsissakin otettiin 2023 alkaen käyttöön kyseiset B2B-lisenssi pelitoimittajille. Kun Evolution sitoutuu lisenssin ehtoihin, se ei voi tarjota pelejä niille ”laittomille” yhtiöille, joissa ruotsalaiset pelaajat pelaisivat. Ja jos et löydä niiltä vaihtoehtoisilta sivustoilta Evolutionia, Hacksaw Gamingia, Nolimit Citya, PlaynGo:ta tai Push Gamingia, niin todennäköisemmin et siellä myöskään tule pelaamaan.
Yhteenveto
Lakiluonnos vaikuttaa kaiken kaikkiaan laajalta ja kattavalta, mutta itselleni jäi vaivaamaan muutamat isot linjaukset ja tuli tunne kuin taas kerran asioista olisivat olleet päättämässä he, jotka ajavat jotakin tuntematonta omaa etuaan tai ovat vain kykenemättömiä ymmärtämään asioista tarpeeksi.
Suomeen voidaan vielä saada varsin hyvä lisenssijärjestelmä, mutta mikäli nykyisiin suunnitelmiin ei tehdä parannuksia, niin ikävä kyllä minun on varoitettava lukijoita varautumaan siihen, että järjestelmä ajaa itse itsensä hyvin nopeasti nurkkaan ja pelaaminen tulee vuotamaan alta aikayksikön muille vaihtoehtoisille sivustoille.
Jos kiinnostuit aiheesta ja haluat tutustua asioihin tarkemmin, niin käy lataamassa (PDF) lakiluonnos ja taustamateriaali. Saat reilut 300 sivua lisää lukemista ja paljon mietittävää. Elokuussa 2024 näemme vielä monta asiantuntijalausuntoa ja palautetta, jotka voivat valaista hyvin mitä mieltä Maltalla ja Virossa ollaan tästä lakiluonnoksesta.