Uusi rahapelijärjestelmä etenee – Tätä odotettavissa loppuvuoden aikana

Mustavalkoinen kuva henkilöstä istumassa työpöydän äärellä. Pöydällä papereita, vaaka ja taustalla ruletti, sekä suomen lippu.

Keväällä 2024 vihdoinkin kunnolla eteenpäin nytkähtänyt Suomen uusi rahapelijärjestelmä ja sen lakihanke sai kesällä vauhtia rattaisiin, kun ensin Sisäministeriö julkaisi ehdotetun lakiluonnoksen, josta käynnistyi välittömästi lausuntokierros.

Ministeriön edustajat sanoivat jo ennen lakiluonnoksen julkaisua, että he tiedostavat siellä olevan puutteita ja ehkä jopa suoranaisia virheitäkin, mutta he halusivat painottaa aikataulussa pysymistä ja korjata yksityiskohtia myöhemmin, jotta hanke ei viivästyisi.

Rahapelialan toimijoiden mielestä oli varmasti jopa yllättävää miten paljon lakiluonnoksesta löytyikään korjattavaa. Virkamieskoneiston ja Veikkauksen puolella saatettiin olla jopa hieman tyytyväisiä, mutta markkinalle uusina tuleville toimijoille lakiluonnos vaikutti kaikkea muuta kuin hyvältä. Tämän voi myös aistia lausuntojen määrästä, joita saapui Sisäministeriöön lopulta yli sadalta taholta.

Poimimme alle muutamia tärkeimpiä, arviomme mukaan suurimmat vaikutusmahdollisuudet omaavia lausuntoja ja näistä heidän mielestä merkittävimmät ongelmakohdat lakiluonnoksesta, sekä tietysti korjausehdotukset, joilla lausuneet tahot haluaisivat korjata tulevaa lakia.

10 kiinnostavaa lausuntoa lakiluonnoksesta

Lausuntoja antoi lopulta yli 120 tahoa. Kävimme nopeasti silmäillen läpi jokaisen näistä, jonka lisäksi arvioimme kenellä tai millä taholla voisi olla mahdollisuus vaikuttaa lainsäädäntöhankkeisiin muita todennäköisemmin. Tärkeitä lausuntoja jokainen ja toivomme, että ministeriö ja työryhmä lukee jokaisen huolella ilman ennakkoasenteita.

Rajasimme tarkemman analyysin kohteeksi kymmenen mielenkiintoista, tärkeää tai muista poikkeavaa lausuntoa. Tavoitteena olisi myös ottaa laaja-alaisesti nostot niin, että ne edustaisivat eri osapuolia ja toimijoita, jotka hyötyvät tai vaikuttavat rahapelialalla suoraan tai epäsuorasti ja nyt tai tulevaisuudessa.

Legal Gaming Oy (jatkossa LG) on suomalainen rahapelialalle erikoistunut lakiasiaintoimisto. He konsultoivat alan eri sidosryhmiä ja toimijoita, pääasiassa tällä hetkellä ulkomaisia rahapelioperaattoreita ja pelivalmistajia, jotka ovat tai haluavat jatkossa olla osa Suomen rahapelimarkkinaa.

Lausunnossaan LG on samaa mieltä useista esityksen asioista, kuten rahapeliongelmien määrän kasvusta, vaikka samaan aikaan maamme rahapelimarkkinan koko on supistunut pelikatteella mitattuna. LG on lausunnossaan perustellut näkemyksiä vakuuttavasti viittauksilla aiempiin oikeustapauksiin, tilastoihin ja tutkimuksiin, jonka vuoksi odotan tämän lausunnon saavan arvoisensa huomion päättäjien keskuudessa.

LG on huolissaan erityisesti suunnitellun järjestelmän kaksiosaisuudesta, jossa osa pelimuodoista jää yksinoikeusjärjestelmään. Tästä on esitetty huoli muun muassa EU- oikeuden näkökulmasta. Lisäksi LG nostaa esille esimerkiksi huomioita kanavointiasteen tavoitteista ja kuinka niiden toteutuminen tulee olemaan huomattavan vaikeaa suunnitelluilla markkinointirajoituksilla.

LG on myös ehdottanut lausunnossaan usean muun tahon tavoin, että totopelit täytyisi siirtää pois yksinoikeusjärjestelmästä. Perusteena on epäjohdonmukaisuus, jossa enemmän tai eniten pelihaittoja aiheuttavat pelituotteet siirretään kilpailulle avoimeen lisenssimarkkinaan, kun taas totopelien kaltaiset vähemmän tai vähiten haittoja aiheuttavat pelimuodot ollaan jättämässä yksinoikeustoimijalle.

#35 Kindred Group Ltd

Kindred Group on yksi Euroopan suurimpia kasino- ja vedonlyöntiyhtiöitä, jolla on suuret markkinaosuudet useissa eri Euroopan valtioissa. Heidän lippulaivabrändi Unibet on myös suomalaisten keskuudessa suurimpia ellei suurin brändi kotimaisen Veikkauksen ja Ahvenanmaalaisen PAF:n jälkeen.

KG:n lausunnosta päällimmäisenä tuli huomiot ja kokemukset toimimimisesta Ruotsin markkinoilla, joka avattiin vuonna 2019 ja markkinoinnin osalta suopeammin ehdoin kuin mitä Suomi on nyt suunnitellut. Kindred on huolissaan suunnitellun lainsäädännön kyvystä houkutella suurimpia toimijoita hakemaan rahapelilisenssiä, kuin myös siitä kuinka hyvin tai huonosti järjestelmä kykenee ylläpitämään korkeaa kanavointiastetta jatkossa.

KG ehdottaa muun muassa kolmannen osapuolen markkinoinnin sallimisen, ensisijaisesti affiliaatit ja tämän lisäksi toivottua on sallia bonukset niin, että rahapeliyhtiö valvoo niiden käyttöä. Olennaisena nähdään, että bonuksista on oltava selkeästi lmaistuna ehdot mainoksien yhteydessä. Sama huomio korostui myös muiden lausunnoissa, jotka olivat kannattamassa bonusten sallimista.

KG otti kantaa myös ansiokkaasti pelirajoihin, pelihaittoihin ja tavoitteisiin vähentää peliongelmia uuden järjestelmän kautta. KG on pyrkinyt jo pitkään kohti tavoitettaan, jossa heidän tuotoista nolla prosenttia tulisi ongelmallisesti pelaavilta pelaajilta.

#53 Peluuri

Peluuri on jo kaksikymmentä vuotta vanha, vuonna 2004 perustettu peliongelmissa auttava palvelu, jonka on perustanut Sininauhaliitto ja A-klinikkasäätiö. Ohjelman tavoitteena on auttaa pelaajia, joille pelaaminen on aiheuttanut haittaa. Tämän lisäksi Peluuri pyrkii ennaltaehkäisevään työhön pelihaittojen parissa.

Peluurin lausunnon päällimmäiset huolet ovat odotetusti pelihaittojen liian vähäinen huomioiminen tulevassa laissa. Kanavointiastetta tullaan Peluurin arvion mukaan todennäköisesti nostamaan ehdotetuilla toimenpiteillä, mutta valitut toimenpiteet tulevat heidän arvion mukaan myös lisäämään pelihaittoja, vaikka koko hankkeen tarkoituksena on päinvastoin vähentää pelihaittoja.

Peluuri on lausunnossaan tuonut selkeästi esille huolensa riittämättömistä pelaamisen hallinnan työkaluista, jotka kaiken lisäksi tulisivat perustumaan liian paljon vapaaehtoisuuteen ja pelaajan omaan tahtotilaan.

Lausunnossa ehdotetaan myös korkeampia ikärajoja haitallisimpiin pelimuotoihin ja myös pelirajoja ehdotetaan tiukemmaksi ikäryhmässä alle 25-vuotiaat henkilöt. Markkinoinnin osalta Peluuri kannattaa tiukkaa linjaa ja esimerkiksi affiliaatti- ja vaikuttajamarkkinoinnin kieltämistä kategorisesti.

#66 Liikenne- ja viestintäministeriö

Verkkotunnuksia ja verkkoliikennettä hallinnoiva LVM katsoo, että ehdotettu laki tarvitsee tarkennuksia liikenne-estoihin, joita on suunniteltu tehtäväksi laittomasti markkinoiviin tai laittomasti rahapelejä tarjoaviin sivustoihin. LVM:n lausunnoissa tuodaan useaan otteeseen esille tarve tarkentaa lakia ja olla selkeä, sekä tarkka ilmaisumuodoissa.

LVM korostaa myös vapaan internetin toimintaperiaatteita, toimivallan jakoa ja kuinka mikäkin ehdotettu toimenpide kuuluu kellekin toimijalle. Lisäksi LVM toi esille käytännöntason huomioita esimerkiksi siitä, että ehdotetulla tavalla palveluntarjoaja ei voi lisätä laittomalle sivustolle itsessään mitään ilmoitusta, vaan voi enintään ohjata verkko-osoitteen toissijaiseen osoitteeseen, jossa voidaan esittää haluttua informaatiota.

LVM lausunnosta käy ilmi, että he eivät vastusta liikenne-estoja, mutta haluavat niiden olevan tarkkaan suunniteltuja, määriteltyjä ja huomioitu kenen vastuulle asiat kuuluvat ja toisaalta, että miten asiat ovat edes teknisessä mielessä mahdollisia.

#16 Suomen Hippos

Suomen Hippos on maamme ravitoiminnan kattojärjestö, joka valvoo ja johtaa maassamme tapahtuvaa ravikilpailutoimintaa. Tämän lisäksi Hippos on osa jalostustoimintaa ja pitää yllä tietokantaa maamme hevosista.

Lausunnossaan Hippos keskittyy ensisijaisesti perustelemaan ansiokkaasti toivetta, että muuttuvakertoiminen hevospelaaminen eli Toto-pelit siirtyisivät lisenssijärjestelmän puolelle, eivätkä jäisi ehdotetun suunnitelman mukaisesti yksinoikeusjärjestelmään ja Veikkauksen toimeenpantavaksi.

Tärkeimpinä asioina Hippos näkee, että mikäli Totopelejä ei siirretä kilpaillulle puolelle, vaikeutuu ravipelaamisen tulevaisuudennäkymät entisestään ja tämä voi osaltaan edistää jo vaikeassa asemassa olevaa toimialaa kehittämään tai edes ylläpitämään nykyistä toimintaansa.

Kilpailtu markkina, yhteistyö ulkomaisten toimijoiden kanssa ja selkeästi hyväksytty markkinointi sekä pelikohteiden pelaaminen asiamiespisteissä kuin myös ennen kaikkea raviradoilla mahdollistaisi omarahoitusosuuden kasvattamisen, alan elinvoimaisuuden lisäämisen ja pitkällä aikavälillä mahdollisesti myös valtiontukien vähentämisen.

Hippos näkee, että jos totopelejä ei tulla siirtämään lisenssimarkkinan puolelle, tulee koko ala kärsimään taloudellisesti merkittäviä tappioita Tanskan tavoin, jossa 2012 siirryttiin lisenssijärjestelmään jättäen totopelit yksinoikeustoimijalle. Tanskassakin kuitenkin siirrettiin hevospelit myöhemmin (2016) lisenssimarkkinan puolelle ja nyt samalta kohtalolta halutaan välttyä Suomessa.

#37 Jääkiekon SM-liiga Ry

Odotetusti myös kotoisen jääkiekon korkeimman sarjatason SM-Liigan yhdistys on jättänyt lausunnon. Lausunnossa keskitytään lähes yksinomaan sponsorointiin ja markkinointiin, sekä tämän lisäksi vastuullisuuteen ja vedonlyönnin valvontaan, joka osaltaan kuuluu urheilutapahtumien järjestäjille.

Sponsoroinnista yhdistys toivoo selkeää ja vapaata, jossa sponsoroinnin vastikkeellisuus ymmärretään ja tätä kautta sponsoroitavan kohteen on saatava tehdä markkinointitoimenpiteitä sponsorina toimivan yhtiön lukuun. Mikäli seura ei voi markkinoida omilla kanavillaan tai tapahtumapaikoillaan riittävästi kumppanina toimivaa peliyhtiötä, niin sponsorointi ei toimi odotetulla tavalla ja sponsorointisopimukset voivat jäädä vähäisiksi.

Jääkiekon SM-Liiga Ry esittää myös, että markkinoinnin on oltava mahdollista myös muuallakin kuin myyntipisteissä tai niiden välittömässä läheisyydessä, sillä rahapelaaminen on siirtynyt jo niin vahvasti digitaalisiin kanaviin, eikä myyntipisteiden olemassaolosta ole takeita jatkossa. Jos rahapelaaminen tapahtuu digitaalisissa kanavissa, on myös markkinoinnin oltava siellä mahdollista.

Mikäli ottelumanipulaatioita halutaan tehokkaasti valvoa ja ehkäistä, vaatii Liiga itsensä ja muiden urheiluliittojen puolesta valvontaan resursseja omavalvonnan toteuttamiseen. Ulkoistettu valvonta ei ole riittävää ja paras ja tehokkain toimija suorittamaan valvontaa on liitot, seurat ja Liiga itse. Jos valvonta jää ulkopuolisten toimijoiden vastuulle, on riski ettei ottelumanipulaatioihin pystytä puuttumaan riittävän tehokkaasti.

#68 ATG

ATG eli Ruotsista tuleva ravitoimintaan keskittynyt peliyhtiö, joka tunnetaan paremmin lyhenteestään kuin koko nimestään AB Trav och Galopp on lausunnossaan keskittynyt lähes tyystin ravitoiminnan ympärille.

Lausunnon pääasiana on hyvin perustellusti käydä läpi syitä, miksi Suomen täytyisi muuttaa ehdotettua lakiaan ja siirtää myös Toto-pelit lisenssimarkkinan puolelle. Perusteluina käytetään muun muassa kokemuksia Ruotsista ja Tanskasta, kuin myös tilastoja Suomen viime vuosien ravipelien kehityksestä ja miten useissa verrokkimaissa myös muuttuvakertoimiset (Toto) pelit ovat lisenssimarkkinan puolella.

ATG korostaa myös sitä, että ehdotetussa uudessa rahapelilaissa kaikki muu vedonlyöntitoiminta niin digi- kuin offline-kanavissa on jo päätetty siirtää kilpaillun lisenssimarkkinan puolelle, niin yhden kapean sektorin poisjättämiselle ei löydy perusteita.

ATG:n lausunnosta löytyy myös mielenkiintoinen kuvaaja Ruotsin rahapelimarkkinan kanavointiasteen kehityksestä 2019 jälkeen, kun Ruotsi siirtyi lisenssimarkkinaan. Toimivaksi ei voi Ruotsin mallia sanoa ja tämän vuoksi meidän olisikin ehkä aidosti hyvä kuunnella Ruotsin kokemuksia ja ehdotuksia miten asiat kannattaisi meidän nyt tehdä, kun saamme vältettyä samat virheet, joita he tekivät 2019.

Kuvaaja Ruotsin rahapelimarkkinan kanavointiasteen kehityksestä 2019-2023.
Ruotsin rahapelimarkkinan arvioitu kanavointiaste ja sen kehitys 2019-2023.

#73 Suomen Palloliitto

Suomen pöll.. anteeksi Palloliitto on lähettänyt lausunnon, jossa käydään korostaen läpi sponsoroinnin ja markkinoinnin merkitystä liitoille ja seuroille.

Palloliiton lausunnossa korostetaan muun muassa sitä, että markkinoinnin aiheuttamia pelihaittoja pitäisi lähteä arvioimaan markkinointitapojen ja yksityiskohtien kautta, ei niinkään kieltämällä itse markkinointia. Tässä siis Palloliitto on samoilla linjoilla kuin itse olen ollut. Olennaisempaa on miten markkinoidaan, kuin kuka markkinoi.

Palloliitto nostaa kohdan esille, jossa ehdotettu laki olisi rajoittamassa tai kieltämässä ”pääsponsorointia”. Tätä Palloliitto ei hyväksy ja korostaa, että pääsponsorin nimeäminen on erittäin tärkeää niin seuroille, kuin tapahtumapaikoille. Tällä viitataan mitä ilmeisemmin stadionien ja hallien nimeämiseen ”Nokia Areena” tavoin.

Palloliitto ottaa myös kantaa yksilöurheilijoiden tilanteeseen ja toivoo, että yksittäisen urheilijan mahdollisuuksia toimia rahapelien markkinoinnissa selvennettäisiin ja sallittaisiin. Tämän ja muiden kohtien osalta Palloliitto korostaa useasti digitaalisten kanavien tärkeyttä ja että mainonnan pitäisi olla mahdollista myös näillä kanavilla.

Palloliitto ei tarkemmin ottanut kantaa esimerkiksi vaikuttajamarkkinointiin, kuin myöskään bonusten tai ilmaiskierrosten jakamiseen pelaajille, vaan lausunto oli keskittynyt tyystin heille tärkeisiin aiheisiin, jotka vaikuttavat suoraan liiton ja liiton alaisten seurojen toimintaan tulevaisuudessa.

#79 Suomen Jääkiekkoliitto Ry

Suomen Jääkiekkoliiton lausunton on hyvin samantapainen- ja sisältöinen kuin Palloliiton ja SM-Liigan. Otin kuitenkin myös Jääkiekkoliiton lausunnon esille korostaakseni eri osapuolien samankaltaista näkemystä ja toivetta uuden rahapelilain muutostarpeiden osalta. Toivon tämän yhtenäisen näkemyksen myös heijastuvan myöhemmin tehtävien muutosten toteutumisen todennäköisyyteen.

Jääkiekkoliitto nostaa Palloliiton tavoin esille, että nimisponsoroinnin pitäisi olla mahdollista, kuten esimerkiksi Veikkaus on tähänkin asti tehnyt jalkapallon puolella (Veikkausliiga). Vastaavan nimisponsoroinnin täytyisi olla vapaasti hyödynnettävissä myös jatkossa.

Jääkiekkoliitto huomauttaa samasta ristiriidasta, jonka useat muutkin tahot ovat huomioineet, että toisaalla lakiehdotuksessa kielletään kolmansien osapuolien markkinointi, mutta toisaalla taas sallitaan peliyhtiöiden markkinoivan eri digikanavissa, painetuissa julkaisuissa kuin ulkomainonnassa. Kaikki tämä tapahtuu yleisesti kuitenkin kolmansien osapuolien avustuksella, jotka myyvät mediatilaa näissä ympäristöissä. On siis hyvä tarkentaa miten tämänkaltainen markkinointi nähdään toteutuskelpoisena jos samaan aikaan kielletään kolmansien osapuolien hyödyntäminen.

Jääkiekkoliiton lausunnossa on lopuksi nostettu esille konkreettinen ajatus, jonka avulla voisimme tulevaisuudessa rahoittaa ottelumanipulaation ehkäisy ja valvonta.

Asia voitaisiin ratkaista esimerkiksi siten, että Suomessa otettaisiin käyttöön nk. ”integrity fee”, jossa kaikki suomalaisen vedonlyöntilisenssin omaavat peliyhtiöt maksaisivat määrätyn prosenttiosuuden suomalaiseen urheiluun pelattavasta vedonlyönnistä takaisin pelikohteena oleville urheilulajeille. Lajien tulisi käyttää tämä raha urheilun vastuullisuuden varmistamiseen ja väärinkäytösten ehkäisemiseen.

Ehdotus on hyvin konkreettinen ja selkeä. Uskoisin tämänkaltaisten ehdotusten olevan toteuttamiskelpoisia ja menevän vähintään harkintaan, vaikka eivät välttämättä toteutuisivatkaan suoraan ehdotetussa muodossa. Harmittavan vähän vastaavia suoria ideoita tuli vastaan annetuissa lausunnoissa ja olisin henkilökohtaisesti kaivannut lisää tämänkaltaisia rohkeita avauksia.

#82 Veikkaus Oyj

Viimeisenä, mutta ei missään nimessä vähäisimpänä halusin nostaa esille kotimaisen nykyisen yksinoikeusjärjestelmämme peliyhtiön Veikkauksen lausunnon ja heidän näkemykset ehdotetusta uudesta rahapelilaista.

Veikkauksen asema tulee olemaan tulevaisuudessa mielenkiintoinen, sillä heillä on tarkoitus jatkaa toimintaa niin yksinoikeuspiiriin jäävien pelimuotojen toimeenpanijana, kuin myös osallistua kilpailtuun lisenssimarkkinaan. Tästä on kuitenkin jo alustavasti tehty linjauksia, että toiminnot on oltava erillisiä ja yhtiöt eivät saa hyödyntää toiminnoissaan konsernin sisäisesti asioita ristiin.

Tältä osin Veikkaus oli ottanut kantaa lausunnossaan esimerkiksi pelaajarekisterin hyödyntämiseen ja toivoi tasapuolista kohtelua kaikille toimijoille. Jos he eivät saisi käyttää uuden yhtiön nimiin nykyistä asiakasrekisteriään, niin tällöin ulkomaiset uudet toimijat eivät myöskään saisi hyödyntää heidän nykyisiä suomalaisten asiakkaiden rekistereitään.

Markkinoinnin osalta Veikkaus ei vaatinut suuria muutoksia ja heidän lausunnossa oli enemmän hyvin tarkkoja yksityiskohtaisia huomautuksia sanamuodoista ja miten asiat kuuluisivat ilmaista lakia kirjoittaessa, jotta ei tulisi epäselvyyksiä ja tulkintaeroja.

Eräs mielenkiintoinen, mutta tulkinnanvaraiseksi jäänyt asia Veikkauksen lausunnossa oli lopussa viittaus uuden lain voimaantulon suhteen. Jos oikein osasin tulkita, niin Veikkaus haluaisi uusien toimijoiden saavan aloittaa toimintansa heti 1.1.2026 jälkeen niin pian kuin se on mahdollista, eikä odotella ehdoitta 1.1.2027 asti.

Tämä oli kuitenkin hieman epäselvästi ilmaistu ja Veikkaus saattoi myös tarkoittaa jotakin muuta tällä kohdalla lausunnossan, mutta näin minä asian koin lausuntoa lukiessa. Jos kannustavat nopeutettuun aikatauluun, niin muissakin lausunnoissa oli samankaltaisia toiveita esitettynä ja tämä ehkä mahdollistaisi sen, että päättäjät harkitsisivat asiaa vakavasti.

Jos haluat tutustua tarkemmin kaikkiin toimitettuihin lausuntoihin, niin löydät ne esimerkiksi STM:n hankesivulta. Suosittelemme tämän sivun tallentamista kirjanmerkkeihin jos olet erityisen kiinnostunut seuraamaan tulevan uuden rahapelijärjestelmän kehittymistä aitiopaikalta.

Lakiluonnoksen viimeistely ja EU:lle ilmoittaminen lokakuussa 2024

Mitä sitten seuraavaksi tapahtuu, niin on tiedossa mitä STM on asiasta ilmoittanut hankkeen osalta. Lausuntoaika päättyi 18.8.2024 ja tämän jälkeen esitystä viimeistellään lausuntojen pohjalta.

Lokakuussa 2024 muutokset rahapelijärjestelmäämme ja lakiin on tarkoitus saattaa EU:n tietoon ja sitä kautta muille jäsenvaltioille. Notifioinnin aikana voidaan arvioida olisiko ehdotettu esitys esteenä palveluiden vapaalle liikkuvuudelle sisämarkkinoilla.

Kolmen kuukauden notifioinnin jälkeen esitykseen tehtäisiin tarvittavat muutokset ja tämän jälkeen esitys olisi tarkoitus luovuttaa eduskunnalle kevätistuntokaudella 2025.

Jos viivästyksiä ei tule, voisi laki olla mahdollisesti vahvistettu ennen kesän 2025 istuntotaukoa. Tähän kuitenkin sisältyy tällä hetkellä useita muuttuvia tekijöitä ja todennäköisyys sille, että lain vahvistaminen siirtyy syysistuntokaudelle 2025 on jatkuvasti suurempi. Tulevat kuukaudet näyttävät pysymmekö aikataulussa tai saisimmeko sitä jopa kirittyä.

Käyttäjänä sinun tulee aina varmistaa pelisivustojen tiedot ja ehdot ennen pelaamisen aloittamista. Pelaaminen pikakasinoilla on tarkoitettu ainoastaan viihteeksi, ja se on sallittua vain täysi-ikäisille henkilöille. Muistathan pelata vastuullisesti ja tietoisen harkinnan pohjalta. kasinokanat.fi ei ota vastuuta mistään mahdollisista taloudellisista menetyksistä tai muista seurauksista, jotka johtuvat sivustollamme esitettyjen tietojen perusteella tehtyjen päätösten seurauksena. Huomaathan, että jotkin sivustollamme esitellyistä pikakasinoista voivat olla affiliatekumppaneitamme. Tämä tarkoittaa, että saattaisimme saada komissiota, mikäli rekisteröidyt tai teet talletuksen kasinolle linkkiemme kautta. Tämä ei kuitenkaan vaikuta arvosteluihimme tai suosituksiimme, jotka perustuvat objektiiviseen analyysiin ja rehellisiin mielipiteisiin.